Søk
Arrangementer
Terre Thaemlitz In residence Landmark  Residency


Tirsdag 16. oktober 20.00
Live radiosending fra Bergen Kunsthall: Laurence Rassel og Terre Thaemlitz: Hospitality, Secrecy and Other Useless Movements / Gjestfrihet, Hemmelighold og Andre Ubrukelige Bevegelser

Onsdag 17. oktober 20.00
Terre Thaemlitz presenterer 'Lovebomb / Ai No Bakudan '(2003)

Bergen Kunsthall ønsker den legendariske multimedieprodusenten, forfatteren og DJ’en, Terre Thaemlitz, velkommen til å gjøre en rekke forestillinger som utforsker betydningen av gjestfrihet, stillhet og hemmelighold som verktøy for sosial organisering. Thaemlitz, en trans-kjønnet utøver og eier av Comatonse Recordings, har ytret seg bredt om identitetspolitikk, og jobber også med en pågående analyse av sosio-økonomien i kommersiell mediefordeling. I lys av økt vekt på eksponering og over-deling i hverdagskulturen, arbeider Thaemlitz med en forpliktelse til stillhet, som en aktiv form for kommunikasjon, og tilbaketrekning og usynlighet som en nødvendighet for overlevelse.

Den første kvelden vil Thaemlitz presentere et nytt radioprogram, "Hospitality, Secrecy and Other Useless Movements" / «Gjestfrihet, Hemmelighold og Andre Ubrukelige Bevegelser» som sendes live fra Bergen Kunsthall. Dette gjør hun med sin samarbeidspartner gjennom mange år, Laurence Rassel, en kulturarbeider og direktør for erg (école de recherche graphique - école supérieure des arts) i Brussel, hvis arbeid har sentrert rundt feministisk organisatorisk praksis og åpen kilde-teknologi. Den andre kvelden vil Thaemlitz gjøre en sjelden liveopptreden - en miks av forelesning, lyd og video - fra hennes album 'Lovebomb / Ai No Bakudan'. (2003).


Tirsdag 16. oktober 20.00
Laurence Rassel og Terre Thaemlitz: Hospitality, Secrecy and Other Useless Movements / Gjestfrihet, Hemmelighold og Andre Ubrukelige Bevegelser


Live kringkasting på Bergen Kunsthall.

Laurence Rassel brukte en gang begrepet "ubrukelige bevegelser" for å beskrive hvordan feministiske praksiser har blitt skjøvet ut av vanlige forestillinger om hva som er produktivt og verdifullt. Men måter å jobbe på som blir avvist som "ubrukelige" av store kulturindustrier kan forvandles til en ekstremt nyttig "ubrukelighet". Både Rassel og Terre Thaemlitz har gjort karriere av å utforske disse mulighetene og metodene for overlevelse.

Gjennom en samtale som presenteres som et live radioshow, både på Bergen Kunsthall og via RadiOrakels kringkasting, vil Rassel og Thaemlitz utforske spenningene og motsetningene som oppstår som følge av det samtidige behovet for omsorg, gjestfrihet og ikke-intervensjon i dagens allestedsværende tema for inkludering. Når det konstante kravet om å være inkluderende forstås som et produkt av en dominerende ideologi, der masseutelukkelser og urettferdigheter fortsatt finner sted; hva kan da gjestfrihet bety som en organisasjonsmodell?

Og, gjennom en retorikk om å tale høyt og ved begivenheter som PrideTM, fortsetter den store kulturen å ignorere volden mot dem som føler seg som en minoritetsgruppe - til de gjør seg synlige og hørbare innenfor den vanlige strømmen: kan historiens mange eksempler på skap og hemmelighold skape nye forsøk på organisering og slik unngå et nytt kollektivt fangenskap??

Dette blir den fjerde gangen Rassel og Thaemlitz samarbeider på en radiosending. Den første var "Laurence Rassel Show" (2007), et elektro-akustisk radiodrama bestilt av en tysk nasjonal kringkaster, om temaene feministisk anonymitet og trans-kjønnede forfatterskap. Programmet ble kansellert før kringkasting, men utgitt som et album av Constant VZW, Public Record og Comatonse Recordings. Andre programmer ble produsert for Fundació Antoni Tàpies, Barcelona (2014) og Arika's Episode 7: We Can’t Live Without Our LIves, Glasgow (2015).


Onsdag 17. oktober 20.00
Terre Thaemlitz presenterer 'Lovebomb / Ai No Bakudan'


Terre Thaemlitz presenterer en sjelden liveopptreden - en samling av forelesning, lyd og video - fra hennes tidlige 2003 album 'Lovebomb / Ai No Bakudan'.

'Lovebomb / Ai No Bakudan' er en analyse av kjærlighet som en kulturell mekanisme som muliggjør ellers uakseptable voldshandlinger, som demonstrert av vold i hjemmet, en terrorists kjærlighet for sin sak og Amerikas hevngjerrige kjærlighet til frihet. Digitalt behandlede ordprøver forteller ulike scenarier av global vold ... fra en posthum forening av røttene til italiensk futurisme og lynsjingen av tre svarte menn i Terres hjemby i 1906, de sosiale overgrepene og forsømmelsene som ble utøvd mot de overlevende fra atomsprengningene i Hiroshima og Nagasaki, til Terres personlige post-queer-bashing-traumer. Skarpe videoredigeringer av animasjonen, collageer og funne opptak, tilfører nye lag av dybde og mørk humor til lydprosjektet "Lovebomb".

Etter ønske fra kunstnerne vil det ikke være mulig med video- eller lyd-dokumentasjon fra arrangementet. Et intervju med Rassel, Thaemlitz og Landmarks kurator, Eva Rowson, vil imidlertid være tilgjengelig online.

Terre Thaemlitz (Tokyo, Japan) er en prisbelønnet multimedieprodusent, forfatter, foredragsholder, lydmikser, lærer, DJ og eier av plateselskapet Comatonse Recordings. Hennes arbeid kombinerer et kritisk blikk på identitetspolitikk; kjønn, seksualitet, klasse, lingvistikk, etnisitet og rase, hvorav hun holder på med en pågående analyse av sosio-økonomien i kommersiell medieproduksjon. Hun har sluppet over 15 soloalbum, samt en rekke 12-tommers singler og videoverk. Hennes tekster om musikk og kultur har blitt publisert internasjonalt gjennom en rekke bøker, akademiske tidsskrifter og magasiner. Thaemlitz har deltatt i paneldiskusjoner i hele Europa og Japan og forelest om ikke-essensialistisk trans-kjønnethet og queerness. Fra januar 2001 har hun bodd i Japan.

Laurence Rassel (Brussel, Belgia) er kurator, lærer og organisator, og for tiden lokalisert i Brussel. Fra 2008 til 2015 var hun direktør for Fundació Antoni Tàpies, Barcelona, en institusjon opprettet i 1984 av kunstneren Antoni Tàpies for å fremme studiet og kunnskapen om moderne og kontemporær kunst. Fra 1997 til 2008 var Rassel medlem av Constant, en ideell forening og et tverrfaglig kunstlaboratorium, og aktiv i Brussel innen kunst, media og teknologi. For tiden er hun direktør for erg (école de recherche graphique - école supérieure des arts) i Brussel.

----
Del av en rekke av høstens bestillingsverk tar for seg feministiske organisasjonspraksiser og kommunikasjonsmetoder - samt de strukturer som underbygger disse. Tematikken kan kobles til andre deler av Bergen Kunsthalls program, for eksempel Formidling, Unge Kunstkjennere (UKK) (Kunsthallens eget kollektiv av ungdommer), og Landmarks årlige én-natts-festival POEKHALI!.

Supported by Re-Imagine Europe, co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union.


Til toppen