Søk
Arrangementer
Aliyah Hussain and Anna Bunting-Branch Potential Wor(l)ds Landmark  Residency




Kunstnerne Aliyah Hussain (Manchester, Storbritannia) og Anna Bunting-Branch (London, Storbritannia) vil for første gang samarbeide om et nytt audiovisuelt verk som kombinerer deres felles interesse for feministisk science fiction og forslag til ulike måter å kommunisere og organisere samfunnet på.

Før de starter en uke med residency-samarbeid på Bergen Kunsthall, vil Hussain og Bunting-Branch presentere individuelle verk og arrangere en workshop på POEKHALI! (18. august). Deres workshop, Potential Wor(l)ds, vil lede deltakerne gjennom samarbeidsbaserte eksperimenter med språk formet gjennom lyd, tegning og science fiction. På kvelden under POEKHALI!, presenterer Bunting-Branch sin animasjon Well-come Time Travellor, inspirert av Joanna Russs’ roman, Bodies (1984), en kontemplativ historie som reflekterer rundt spørsmål om identitet og samfunn. Hussain vil fremføre et live set av hennes siste komposisjon Woman on the Edge of Time, som tar oss med på en reise gjennom 1976-novellen av Marge Piercy, ved hjelp av mikrofoner, keramiske instrumenter, synth og stemme.

Aliyah Hussain (Manchester, Storbritannia) er kunstner og tilknyttet Islington Mill Studios, Salford, Storbritannia. Hennes praksis tilnærmer seg temaer som finnes i feministisk science fiction-litteratur, særlig mulighetene for å sammen dele hjemlige eller sosiale rom og omgivelser. Hun arbeider med abstrakte former og bruker disse til å konstruere fortellinger for å utforske ulike former for kommunikasjon og misforståelser. Med bakgrunn i performance og interesse for prosess og materiale, beveger hennes arbeider seg mellom lyd, keramisk skulptur, tegning og collage. Hun har sluppet to EP-er med eksperimentell elektronisk musikk - 'Woman on the Edge of Time' og 'Sultana's Dream' med Manchester-baserte kassett-labelet Sacred Tapes. Hun har hatt utstillinger og performancer nasjonalt og internasjonalt, senest ved Slade Research Centre og Roaming Projects, London, og Castlefield Gallery, Manchester, Storbritannia.

Anna Bunting-Branch (London, Storbritannia) er kunstner og forsker. Science fiction-baserte troper, fra parallelle universer til møter med det fremmede og fremtidige verdener, fyller hennes arbeider innenfor maleri, bevegelige bilder og skriving, og uttrykker slik ulike relasjoner til feminismen og dens historier. Med fan-fictjon som en engasjementsmodell, kan hennes arbeid betraktes som en remiks av elementer fra en rekke kilder (som teoretiske tekster, SF-historier og arkivmateriale), som igjen genererer nye fantasifulle og narrative resonanser. Nylige publikasjoner og arrangementer inkluderer 'figur, feels, fantom', Art Licks, utgave 22 (2018); Hauntopia / What If ?, The Research Pavilion, Venice (2017); I AM SF, CCA, Derry ~ Londonderry (2017); The Labours of Barren House, Jerwood Space, London (2017); Witchy Methodologies, ICA, London (2017). Anna holder for tiden på med en praksisrelatert PhD ved Slade School of Fine Art, UCL, London, støttet av AHRC London Arts & Humanities Partnership.

----
Del av en rekke av høstens bestillingsverk tar for seg feministiske organisasjonspraksiser og kommunikasjonsmetoder - samt de strukturer som underbygger disse. Tematikken kan kobles til andre deler av Bergen Kunsthalls program, for eksempel Formidling, Unge Kunstkjennere (UKK) (Kunsthallens eget kollektiv av ungdommer), og Landmarks årlige én-natts-festival POEKHALI!.

Supported by Re-Imagine Europe, co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union.

Til toppen