Søk
Arrangementer
Siste søndagsomvisning i "O, Superman to Girls, Tricky"   Kunsthallen  Omvisning


Dette er siste sjanse til å få med deg omvisning i utstillingen "O Superman To Girls, Tricky. I Am Here, Where Are You: On Vocal Performance". Siste utstillingsdag er søndag 15. oktober.
O Superman… presenterer en serie med sentrale vokalperformancer, kunstnere og audio-visuelle kunstverk. Utstillingen vises og fremføres i alle Kunsthallens saler, i tillegg til et live-program på Landmark.

Som materiale og konkret form kan stemmen bøyes og tøyes, på samme måte som leire, maling eller stål. Det er denne materialiteten som skaper sterke og ofte opprivende følelser. Når stemmen brukes i performance og som materiale, har den en flytende bevegelighet; den fyller rommene mellom eksisterende strukturer og de avgrensede genrenes arkitektur. Stemmen er et aktivt element, som binder sammen teater, musikk og dans. Kort sagt: den overskrider kategoriene. Den er et bindemiddel og en omflakkende intensitet som vandrer fra kropp til kropp, fra taler til lytter.

Med Laurie Andersons innflytelsesrike, vocoder-baserte popvideo/performance O Superman (1981) som utgangspunkt går utstillingen videre til å presentere et omfattende arkiv over Birmingham-bandet Napalm Deaths tidlige eksperimenter med «grindcore» og «death growl» – sammen med nye musikalske og filmatiske arbeider av bandets grunnlegger og vokalist Nicholas Bullen. Utstillingen presenterer også Lizzi Bougatsos’ (Gang Gang Dance, Angel Blood) meditative og rituelle bruk av stemmen i sine performancer og installasjoner; Trickys ekstatiske hip hop-vokal, som er udødeliggjort i Steve McQueens video Girls, Tricky (2001); Philadelphia-baserte Moor Mothers afrofuturistiske musikk og poesi og samarbeidsprosjektet Black Quantum Futurism. Jem Cohen og Ian MacKaye (Fugazi, Minor Threat) dokumenterer begynnelsen av hardcore-scenen i Washington, D.C. og Minor Threats kompromissløse og direkte tilnærming til sangtekster og vokal; den avant-eksperimentelle musikken til The Poetics (Tony Oursler og Mike Kelley) er også inkludert, sammen med Ourslers eget prosjekt «Synesthesia», en intervjuserie med nøkkelskikkelser innen kunst og musikk, blant andre Alan Vega, Genesis P. Orridge, Arto Lindsay og Laurie Anderson.

Alle disse kunstnerne har bidratt til en radikal omformulering av hva en vokalperformance er. De gjør det kjente fremmed på produktivt vis, både gjennom ny teknologi og historiske former som trekker veksler på både den klassiske avantgarden og populærmusikk. Arbeidene deres taler direkte til samtiden og det rådende sosiale og politiske klimaet, ikke gjennom stemmens evne til å lindre, men snarere ved en direkte, inntrengende henvendelse.

O Superman… presenteres som et tredimensjonalt partitur for stemmen og er kuratert spesielt for Bergen Kunsthalls utstillingsrom av den USA-baserte kuratoren og skribenten Mark Beasley. Dette er en komposisjon i utstillingsformat med en kombinasjon av live-performance, arkivmateriale, lydinstallasjoner, video- og lyd-essays. Til sammen skaper dette materialet et utsnitt av den radikale og politisk orienterte, avantgardistiske pre- og post-punk-vokalens historie fra 1980-tallet frem til i dag.

Til toppen