Søk
Arrangement
Tomorrow is Too Late: John Chantler, Okkyung Lee, Nina Pixel Borealis X Bergen Kunsthall   Landmark  Konsert


200,–/150‚–
Gratis for medlemmer i BKH
Presentert i samarbeid med Borealis - en festival for eksperimentel musikk
Dørene åpner: 21:30

"Tomorrow Is Too Late": John Chantler, Okkyung Lee & Nina Pixel

Ny musikk for mange høytalere, med tre veldig ulike og dynamiske stemmer i dagens musikkverden i spennet drone/støy/impro. Den australske synth-entusiasten John Chantler og cellisten Okkyung Lee fra Sør-Korea, har brukt det legendariske systemet Acousmonium ved INA GRM (French National Audiovisual Institute/Groupe de Recherches Musicales) i Paris for å utvikle verkene sine. Den slovakiske dirty techno-artisten Nina Pixel har brukt The Pentacle – et mobilt og svært kraftig hi-fi-anlegg utviklet av STEIM (Studio for Electro-Instrumental Music) i Amsterdam. De nye arbeidene deres, som blander live-spilling med elektronisk lyd sendt gjennom et stort antall høytalere, blir gjenskapt på Landmark gjennom et nytt 8-kanalsoppsett.

John Chantler: Tomorrow is Too Late
Bestilt av INA GRM, med premiere på Présences électronique Festival 2018.

John Chantler er musiker og organisator, bosatt i Stockholm. Han bruker synthesizere og elektronikk for å skape uforutsigbar og svært dynamisk musikk, der partier med utenomjordisk, sparsommelig velklang, møter massive bølger av forvrengte overtoner.
Verket hans Tomorrow Is Too Late ble laget ved INA GRM i Paris ved hjelp av en rekonstruksjon av synthesizeren François Coupigny designet for studioet på slutten av 60-tallet. Verket ble fremført første gang i 2018, ved festivalen Présences Électronique i Paris.

Okkyung Lee: 틈 / Teum (The Silvery Slit)
Bestilt av INA GRM og Sonic Acts med premiere på Sonic Acts 2019.

Okkyung Lee er en cellist, komponist og improvisatør som beveger seg fritt mellom ulike kunstuttrykk. Siden hun flyttet til New York i 2000, har hun jobbet i ulike sammenhenger både som soloutøver og i samarbeid med andre i et vell av ulike kunstarter. Okkyung, som opprinnelig er fra Sør-Korea, henter inspirasjon fra støy, improvisasjon, jazz, klassisk og både pop- og tradisjonsmusikk fra hjemlandet. Hun bruker alt dette som inspirasjon og har gjennom dette skapt en helt egenartet tilnærming til musikk og sitt instrument. Nysgjerrigheten hennes i kombinasjon med hennes dedikasjon til å utforske, er det som driver frem hennes arbeid i alle de ulike kontekstene hun jobber i.

Nina Pixel: Bias Loop
Bestilt av A4 og Sonic Acts med premiere på NEXT 2018 Festival.

Nina Pixel er musiker. Hun er kjent for å spille hardt forvrengt, eller "dirty dark", techno og for å lage drømmende lydbilder, komponert med lag på lag av fragmenter fra innspilt materiale, feltopptak, og lydeksperimenter med organiske gjenstander. Musikken hennes er lydlige historier inspirert av mørke eventyr, myter og Slovakias dype skoger. Hun bruker ofte sine egne opplevelser, følelser og instrumenter hun ikke behersker eller mestrer på en konvensjonell måte, for å uttrykke den organiske skjønnheten i det uperfekte liv. Nina er også med i den audiovisuelle gruppen Hertz | Kunst-Plattform i Brno, samt female:pressure i Berlin.

Konserten er delfinansiert av Kreativt Europa-programmet til EU, som en del av Re-Imagine Europe-prosjektet.









Til toppen