Søk
Arrangement
Benedicte Maurseth & Møster/Pritchard Playdate   Landmark  Konsert


Velkommen til årets første konsert! Denne kvelden inviterer vi til plateslipp med Benedicte Maurseth og tingingsverket Hárr som blir sluppet på Hubro Records i januar 2022. I tillegg får vi høre Bergensheltene Kjetil Møster og Alwynne Pritchard spille duo for første gang på 14 år.

UTSOLGT!

Benedicte Maurseth
Hárr er eit tingingsverk av Benedicte Maurseth, arrangert og framført i samarbeid med dei mesisterlege musikarane Mats Eilertsen og Håkon Stene, med fl. til Hardanger Musikkfest i 2019. «Hárr» er det norrøne namnet for Hårteigen, det mest særmerkte fjell på Hardangervidda. Verket er såleis ein hyllest til dyreliv og fjellfolk frå Maurseth sine heimtrakter i Hardanger, og Arne Næss sin miljøfilosofiske retning økosofi.

Som folkemusikarar alltid har gjort står også Maurseth open i sin samtid, og hentar impulsar frå andre kunst- og musikkutrykk i samspel med andre. I verket Hárr vekslar det mellom norsk slåttemusikk, fri improvisert musikk, amerikansk minimalisme, og utstrekt bruk av musique concrète som eit berande element i komposisjonane, med lydar frå reinsdyr, fuglar, insekt, tamreinsgjetarar frå Hardangervidda integrert i musikken.

«En overveldene vandring. Det er modig å la stillheten i perioder få hovedrollen i et musikalsk bestillingsverk. Benedicte Maurseth har hatt mot til å gjøre det, og slik har hun skapt et mesterverk» Bladet Folkemusikk

5 /5 «Benedicte Maurseth og musikarane hennar tok med publikum til fjells og gjorde djupt inntrykk på publikum på urframføringa av tingingsverket til Hardanger Musikkfest «Hárr» i Eidfjord gamle kyrkje» Avisa Hordaland

Benedicte Maurseth – hardingfele
Mats Eilertsen – kontrabass, elektronikk
Håkon Stene – vibrafon, perkusjon og elektronikk 

Christian Wallumrød: keys, harmonium og elektronikk


Møster/Pritchard

Kjetil Traavik Møster har vært en sentral utøver innen store deler av norsk musikkliv siden begynnelsen av 2000-tallet og gjort seg bemerket med sin ekstreme sjangerblanding. Frem til ca 2006 jobbet han hovedsaklig med frijazz, friimprovisert musikk og elektroakustisk musikk i band som The Core, Ultralyd, Zanussi Five, King Midas, samt utallige samarbeid med musikere som Paal Nilssen-Love, Maja Ratkje, Jim Black, Jon Christensen, Chick Corea, Pat Metheny etc. Denne fasen kulminerte i tildelingen av «International Jazz Talent of the Year» i 2006. Etter det la Møster fra seg eksperimentene for en periode og dro på en 5-årig verdensturné med Datarock. I 2010 ble Møster bedt om å lage et bestillingsverk til Kongsberg Jazzfestival, noe som utviklet seg til å bli hans nåværende hovedprosjekt Møster!. I tillegg har han komponert for BIT20, jobbet for Röyksopp, Robyn,og Lars Vaular, og driver bandet The End sammen med Mats Gustafsson.

Alwynne Pritchard is a British vocalist, physical performer, writer and composer who lives in Bergen. Her performances have been described by the press as having "an extracted, dynamic and almost magnetic bodily energy”(Italien-Kunst.dk) and “a delivery between that of a rock-music diva and a verbal and physical contortionist” (All About Jazz New York). In 2006, her work Decoy, created at the Heinrich Strobel Stiftung in Freiburg for the Donaueschingen Musiktage, was awarded the special prize given by the Foundation Ton Bruynèl, STEIM and the Foundation GAUDEAMUS. In 2016, she was awarded the commission to create a fanfare or ‘marker’ to celebrate the opening of Snøhetta’s building for the University of Bergen’s newly created Department of Art, Music and Design, for which she created the book of text scores, up without an insistent casting away. In May 2019, Alwynne hosted and gave a solo performance at the official opening ceremony for the Bergen International Festival. Her professional life has also included stints as a writer and presenter for BBC Radio, a composition teacher at Trinity Laban in London and as Artistic Director of both the Borealis festival and BIT20 Ensemble. In 2015, she co-founded the music-theatre company Neither Nor.

Til toppen